Elektronische vaarkaarten

Getuigenissen : binnenvaartondernemers over Inland Ecdis

Hoe denken de binnenvaartondernemers zelf over Inland Ecdis? We vroegen het aan twee doorgewinterde gebruikers: Kris Verschraeghen en Ronald Verbraeken.


Kris Verschraeghen is eigenaar van ms Calcit 5, een tankschip van 105 meter lang en 2070 ton. Hij vervoert calciumcarbonaat voor de papierindustrie.

Kris Verschraeghen van ms Calcit 5 gebruikt Inland Ecdis al meer dan tien jaar. ‘Meer nog: ik was de eerste varende ondernemer die de radar overlay van de firma Periskal aan boord had’, zegt hij. ‘Ik fungeerde toen als testschip, en dat is nu nog altijd het geval. Telkens als er een update van de software komt, neem ik hem een maand voor de releasedatum in gebruik om zeker te zijn dat het systeem stabiel is.’

Overlay

Momenteel heeft Kris verschillende Inland Ecdis-versies tegelijk aan boord: voor Windows Xp, Vista en Windows 7. Telkens zowel de viewer als de radar overlay, want alleen op die laatste manier kun je de mogelijkheden van het systeem ten volle benutten, vindt hij. ‘In informatiemodus heb je eigenlijk een veredelde papieren kaart. Pas als je de radar integreert, krijg je een schat aan informatie op één scherm. Ik durf gerust te zeggen dat we ’s nachts of bij mist op de radar overlay navigeren.’

Toch staat er naast de twee overlayschermen ook twee klassieke radarschermen zonder extra toeters en bellen. ‘Persoonlijk vind ik zo’n ‘droog’ radarscherm echt wel nodig. Op het overlayscherm krijg je soms zoveel informatie dat de ene laag boven de andere gaat staan. Voor je het weet heb je een boei gemist omdat er informatie van AIS boven komt.’

Veilig

Dat Inland Ecdis de veiligheid bevordert, staat buiten kijf, vindt Kris. ‘Zeker op routes die je minder goed kent, moet je een radargenie zijn om elk signaal juist te interpreteren: is dat nu een boei of niet? En die streep, komt die van een hoogspanningslijn? Met Inland Ecdis haal je er de valse echo’s uit. Als je ook AIS hebt, kun je passerende schippers rechtstreeks oproepen, je krijgt extra informatie over boeien en sluizen: allemaal met een simpele druk op de knop.’

‘Dat Inland ecdis de binnenvaart ook efficiënter zou maken – daar ben ik voorlopig minder van overtuigd. Pas op, de middelen zijn zeker voorhanden – maar ook de diensten aan wal moeten mee willen. In de binnenvaart zijn we nog lang niet aan de efficiëntie van de zeeschepen, waarvoor sluizen en bruggen precies op het juiste moment worden geopend zodat ze geen tijd verliezen.’

‘Laatst lagen we nog met twintig schepen te wachten voor een open zeesluis. Drie uur lang was er nergens beweging te zien, maar toch mochten we er niet door. Dat zal allemaal misschien zijn redenen hebben gehad, maar intussen lag daar alles samen ongeveer 50.000 ton grondstoffen stilletjes te wachten.’

 

Ronald Verbraeken is eigenaar van ms Graciosa (100 meter lang, 2701 ton). Hij vervoert momenteel wit zand uit Mol voor de glasnijverheid en dolomiet voor het Franse Ottmarsheim.

Ook Ronald Verbraeken is al acht jaar een trouw gebruiker van Inland Ecdis. ‘Al vind ik het meer een handig instrument dan echt een noodzaak’, zegt hij. ‘Na meer dan 25 jaar in de binnenvaart zou het spijtig zijn dat ik mijn weg nog niet zou kennen.’

‘Ik vind het systeem vooral erg handig om mijn zoon de stiel te leren. Je kunt bijvoorbeeld de tracklines van je vorige vaarten oproepen om te kijken hoe je toen juist hebt gevaren. En ook zaken als de snelheidsmeter of het ankeralarm vind ik nuttige dingen.’

‘Je hebt collega’s die wat minachtend doen over ‘Tresco’-schippers omdat ze zogezegd niet meer kunnen varen zonder al die elektronica, maar dat is toch onzin, vind ik. Alleen als je onder de kerktoren vaart, is Inland Ecdis waarschijnlijk een overbodige luxe – maar hoeveel schippers zijn er zo?’

‘Veiliger is Inland Ecdis sowieso. Zeker voor buitenlandse schippers die niet regelmatig op onze binnenwateren varen, is het een hele hulp: met Inland Ecdis kunnen ze zonder problemen een veilige vaarroute kiezen. En zelf ben ik een groot voorstander van het AIS-systeem, zeker nu steeds meer schepen er een hebben. Op den duur gaat het zelfs gevaarlijk worden om er géén te hebben, want binnenkort gaat iedereen gaat ervan uit dat de andere schepen hen wel op de kaart zullen zien.’

Geen discussie meer

Ook Ronald heeft een Inland Ecdis-systeem met radar overlay. ‘Als het goed werkt, is het een droom: wat vroeger een radarecho was die je op verschillende manieren kon interpreteren, staat nu echt op het scherm als een boei. Maar er zitten toch ook vervelende fouten op: de gps wijkt vaak wat af van de realiteit, en dan zie je alles op je scherm dubbel. En als je onder een brug vaart, ben je het gps-signaal af en toe kwijt.’

‘Anderzijds vind ik het wel heel nuttig dat het systeem een archief bijhoudt van de radarbeelden, zodat je ze achteraf weer kunt oproepen als er bijvoorbeeld een aanvaring zou zijn geweest. Vroeger kon je dan in eindeloze discussies vervallen wie juist waar had gevaren, nu is het simpel: een radarbeeld liegt nooit.’

 

Op deze website wordt slechts de mening van de auteur weergegeven.
De Europese Unie noch de vermelde partners
zijn aansprakelijk voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt
van de informatie op deze portaalsite.